Zaliczkę za ostatni miesiąc lub ostatni kwartał roku podatkowego podatnik wpłaca obecnie w terminie do 20 stycznia następnego roku podatkowego i nie ma znaczenia, czy wcześniej złożył zeznanie podatkowe roczne, czy też rozliczy się po tym terminie.
Oblicz dokładnie Twój podatek liniowy PIT-36L od razu w Programie e-pity 2026.
Nie musisz liczyć podatku liniowego (19%) w PIT-36L za 2026 ręcznie. Sprawdź wysokość Twojego podatku kompleksowo. Wylicz wygodnie Twój PIT-36L 19% w Programie e-pity 2026 i wyślij e-PIT online >>
Jedną z korzystnych metod na optymalizację, jaka pozostała po zmianie przepisów, jest skorzystanie z remanentu (spisu z natury) na koniec roku. W zależności od wysokości zaliczki na podatek za grudzień oraz stanu remanentowego, spis z natury może obniżyć lub podwyższyć kwotę do zapłaty za grudzień. Może się zatem okazać to dodatkową metodą na niższy podatek. Ministerstwo Finansów wskazało, że podatnik może, ale nie musi uwzględniać sporządzanego na 31 grudnia remanentu przy obliczaniu zaliczki za grudzień, niezależnie od tego, czy zawiadomił naczelnika urzędu skarbowego o jego sporządzeniu, czy też nie. W efekcie od jego woli zależy jak z remanentem postąpi i czy rozliczy go już 20 stycznia, czy też płacąc podatek na koniec roku. Wystąpią dwie metody optymalizacji:
W sytuacji gdy podatnik posiada remanent dodatni (podwyższy przychód) i wysokie zaliczki – to warto ująć go dopiero w rozliczeniu rocznym i nie wprowadzać do rozliczenia grudnia.
Limit dla działalności gospodarczej, dochód ze stosunku pracy
Przedsiębiorca zatrudniony jednocześnie na umowę o pracę może zdecydować, od dochodów z którego z tych źródeł chce odliczyć wpłaty na indywidualne konto zabezpieczenia emerytalnego.
Termin odliczenia kosztu zależy od daty wystawienia faktury w KSeF
Kosztu paliwa, które zostało zużyte do wykonania konkretnej usługi, nie można odliczyć w miesiącu wykonania usługi, jeżeli sprzedawca dopiero w kolejnym miesiącu wystawił w KSeF fakturę dokumentującą zakup paliwa.
Programista odliczy koszty nauki pilotażu
Rozszerzenie działalności o nowe kody PKD wystarczy, aby koszt szkoleń związanych z tym obszarem można było zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów oraz odliczyć podatek VAT.