Do majątku przedsiębiorstwa należą m.in. trwałe i kosztowne składniki majątku. Ich nabycie pozwala obniżyć podatek dochodowy poprzez odpisanie (zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów) części ich wartości (czyli dokonanie odpisów amortyzacyjnych). Przyjmuje się, że odpowiada to zużyciu tego składnika majątku w celu uzyskiwania (zachowania) przychodu.
Z reguły najkorzystniejszym wydaje się jak najszybsze zamortyzowanie (obniżenie przychodu o jak najwyższą część wartości) środka trwałego. Dlatego istotnym jest wybór najkorzystniejszej dla przedsiębiorstwa:
Wszystkie informacje o przyjętej metodzie oraz wysokości odpisów należy wykazać w ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, która począwszy od 1 stycznia 2026 r. zaprowadzona w formie pliku JPK_ST jako plik JPK_ST trafić powinna w terminie rozliczenia podatkowego (do 30 kwietnia 2027 r.) do urzędu skarbowego.
Jedynie kompletny i zdatny do używania, stanowiący własność lub współwłasność składnik majątku, służący do celów firmy dłużej niż rok może być uznany za środek trwały. Nie można rozpocząć lub kontynuować rozpoczętej amortyzacji jeśli:
Jeśli składnik majątku nie spełnia powyższych kryteriów, to może wyglądać na pozór, jak środek trwały, ale zostać zaliczony do majątku obrotowego (np. materiały, towary) czy też pozostałego (np. wyposażenie) przedsiębiorstwa.
Przykład:
Przedsiębiorca kupuje auto, które od chwili nabycia wystawia na serwisach aukcyjnych na sprzedaż. Auto nie będzie traktowane jako środek trwały, lecz jako towar.
Uwaga: Składnik nie musi przebywać w siedzibie firmy - może być wynajmowany lub oddany do używania innemu podmiotowi. Warunkiem jest, że nadal służy to działalności operacyjnej (np. uzyskiwaniu przychodów z najmu).
Uwaga: Tzw. produkcja w toku oraz inwestycje (środek trwały w budowie) nie jest środkiem trwałym do momentu gdy stworzony składnik majątku nie spełni warunków uznania go za środek trwały.
Uwaga: Czasowa awaria środka trwałego nie powoduje, że odpis amortyzacyjny jest niedopuszczalny. Nadal uznaje się w tym okresie, że jest on zdatny do użytku (podlega remontowi), o ile nie dojdzie do jego likwidacji, zostanie on naprawiony i nadal będzie wykorzystywany w przedsiębiorstwie. Koszty remontu zalicza się na bieżąco w KPiR i nie wprowadza w żaden sposób do JPK_ST.
e-faktury fillup – KSeF kolejna formalność, to samo narzędzie w cenie abonamentu
Wystawiaj i wysyłaj e-faktury KSeF dla wszystkich swoich klientów w fillup. KSeF to kolejny obowiązek – jak JPK czy e-deklaracja. Tam, gdzie wystawiasz wszystkie inne formularze swoich klientów.
Rozliczaj wiele NIP-ów wysyłaj i pobieraj z KSeF - weryfikuj i archiwizuj dokumenty dla każdego klienta bez przełączania się między systemami. Generuj pliki JPK_VAT i wysyłaj je przez JPKomat - od importu po weryfikację i wysyłkę JPK_V7M i JPK_V7K. Jedno miejsce, wszystkie NIP-y, jeden abonament.
Wystawiaj faktury KSeF online w fillup
Istnieją dwie podstawowe reguły postępowania ze środkami trwałymi:
Od powyższej reguły istnieją wyjątki, w których odpisu amortyzacyjnego dokonać można już w miesiącu oddania środka trwałego do użytkowania (zatem co do zasady w okresie nabycia); jest to możliwe w przypadku amortyzacji:
Te rodzaje amortyzacji są od siebie niezależne, można stosować jedna z tych metod do jednego środka trwałego, a drugą - do innego.
W zależności od wartości początkowej (może ona być inna niż cena kupna), istnieją różne zasady ujmowania składników majątku w JPK_ST.
|
Wartość początkowa składnika majątku |
Kwalifikacja majątku |
jak postąpić? |
|
do 10.000 zł |
podatnik sam decyduje, że zalicza go do środków trwałych |
Wpis do JPK_ST - podatnik decyduje, że zastosuje odpis jednorazowy w miesiącu oddania do używania lub miesiącu następnym |
|
do 10.000 zł |
podatnik sam decyduje, że zalicza go do środków trwałych |
Wpis do JPK_ST - podatnik ustala metodę i stawkę amortyzacji - rozlicza koszt dzieląc go i rozliczając odpisy amortyzacyjne w JPK_PKPIR. |
|
do 10.000 zł |
podatnik sam decyduje, że nie zalicza go do środków trwałych |
rozliczany jednorazowo w KPiR na podstawie dowodu nabycia w miesiącu oddania do używania; nie obejmuje się go wpisem do JPK_ST |
|
przekracza 10.000 zł |
kwalifikacja jako środek trwały |
Wpis do JPK_ST - ustalenie metody amortyzacji i stawki (wysokości odpisu, który należy wprowadzać do JPK_PKPIR) |
|
przekracza 10.000 zł |
jeśli będzie wykorzystywany maksymalnie rok - nie jest środkiem trwałym |
rozliczany jednorazowo w KPiR, podatnik nie wprowadza go do JPK_ST |
Od remontu, który rozliczany jest na bieżąco w kosztach odróżnić należy modernizację, czyli czynności, dzięki którym środek trwały uzyskuje cechy lepsze, niż występowały one pierwotnie. W przypadku modernizacji przekraczającej 10.000 zł rocznie, jej koszt podlega ujęciu jako podwyższenie wartości początkowej, którą należy wykazać w JPK_ST - zmieniając wpis dotyczący modernizowanego środka trwałego.
Nie podlegają amortyzacji składniki majątku, które nie są używane na skutek zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej na podstawie przepisów dotyczących zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej albo zaprzestania działalności, w której te składniki były używane; w tym przypadku składniki te nie podlegają amortyzacji od miesiąca następującego po miesiącu, w którym zawieszono albo zaprzestano tej działalności.
Istnieje kilka metod amortyzacji, ale nie każdy składnik majątku można amortyzować według każdej z tych metod.
|
Metoda |
Jakich ŚT dotyczy? |
Jaka stawka / jak długo amortyzować |
uwagi |
|
liniowa |
wszystkich |
decyduje tabela amortyzacji |
począwszy od miesiąca po miesiącu nabycia (ujawnienia) |
|
dla używanych lub ulepszonych ŚT pierwszy raz amortyzowanych |
wszystkich uznanych za używane lub ulepszone |
a) 24 miesiące - gdy ich wartość początkowa nie przekracza 25.000 zł, d) dla środków transportu w tym samochodów osobowych- 30 miesięcy; e) dla budynków (lokali) niemieszkalnych ze stawką amortyzacji 2,5% - 40 lat pomniejszone o pełną liczbę lat, które upłynęły od dnia ich oddania po raz pierwszy do używania, min. 10 lat. dla pozostałych - 10 lat (wyjątkiem budynków handlowo-usługowych, kioski - 3 lata) |
|
|
degresywna |
dot. maszyn i urządzeń zaliczonych do grupy 3-6 i 8 Klasyfikacji oraz środków transportu, z wyłączeniem samochodów osobowych |
w pierwszym roku ich używania - stawka z wykazu pomnożona o współczynnik nie wyższy niż 2,0 (wyjątkowo dopuszcza się 3,0); w następnych latach amortyzacja od wartości początkowej pomniejszonej o dotychczasowe odpisy amortyzacyjne |
|
|
de miminis |
z grup 3-8 Klasyfikacji, z wyłączeniem samochodów osobowych |
jednorazowo do 50.000 euro |
maksymalnie 50.000 euro rocznie w 1 roku amortyzacji, potem amortyzacja liniowa |
|
nowe środki trwałe |
fabrycznie nowych środków trwałych zaliczonych do grupy 3-6 i 8 Klasyfikacji w roku podatkowym (wyłączona jest grupa 7 - środki transportu) |
do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100.000 zł - limit jest łączny dla wielu środków trwałych |
Wyłącznie gdy: 1) wartość początkowa jednego środka trwałego, to co najmniej 10.000 zł lub |
|
wartości niematerialne i prawne (prawa) |
wszelkich WNiP |
1) programy komputerowe oraz od prawa autorskie - 24 mc; |
umowa zawarta na krótszy okres - amortyzować można tak długo jak wskazuje umowa |
|
sezonowa |
wszelkich ŚT |
odpis roczny dzieli się wyłącznie na miesiące/kwartały, w których składnik majątku jest wykorzystywany |
Szczególne reguły dotyczą:
Podatnicy mogą dokonywać odpisów amortyzacyjnych w równych ratach co miesiąc albo w równych ratach co kwartał, albo jednorazowo na koniec roku podatkowego. Dopuszczalnym będzie zatem sporządzenie 12 dowodów wewnętrznych - po jednym za każdy miesiąc, czterech, po jednym za kwartał, jak również jednego, który ujęty zostanie zbiorczo na koniec roku.
Środki trwałe wykazują wyłącznie podatnicy opodatkowani liniowo, według skali podatkowej oraz ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych prowadzący działalność gospodarczą. JPK_ST składa się łącznie z PIT-36L i PIT-36. Ewidencję (plik) JPK_ST za 2026 r. i lata kolejne złożyć trzeba nie później niż w ostatecznym terminie rozliczenia podatkowego za dany rok (w 2027 r. będzie to 30 kwietnia).
W przypadku spółek, rozliczenia dokonuje podatnik, a nie spółka w efekcie każdy ze wspólników składa osobno JPK_ST jako załącznik do własnej deklaracji podatkowej.
Przedsiębiorcy rozliczający się ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych nie mają obowiązku prowadzenia ewidencji środków trwałych lecz wykaz środków trwałych. Przygotowują również JPK_ST za 2026. i lata kolejne, jednak w pliku muszą oznaczyć, że w ich przypadku jest to JPK_ST wynikające z EWP (z ryczałtu). JPK_ST posiada odpowiednie pole do wprowadzenia tego oznaczenia.
Najlepszy i najprostszy sposób na PIT - Program e-pity®
Nie musisz znać się na PIT'ach i zmianach podatkowych. Oblicz wygodnie wysokość Twojego podatku PIT kompleksowo razem z wszystkimi ulgami, odliczeniami i kwotą wolną od podatku. Zadbaj o najwyższy i najszybszy zwrot podatku z PIT do 45 dni.
Po prostu oblicz Twój e-PIT w Programie e-pity 2025 i wyślij PIT online
Plik JPK_ST posiada pola, które odpowiadają ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych prowadzonej przez przedsiębiorcę. Poszczególne pola należy zatem wypełnić:
Uwaga; Nie podlegają objęciu ewidencją:
Uwaga: Od 1 stycznia 2023 roku w Polsce obowiązuje całkowity zakaz podatkowej amortyzacji budynków i lokali mieszkalnych (zgodnie z art. 22c pkt 2 ustawy o PIT oraz art. 16c pkt 2a ustawy o CIT).