Przedsiębiorca zatrudniony jednocześnie na umowę o pracę może zdecydować, od dochodów z którego z tych źródeł chce odliczyć wpłaty na indywidualne konto zabezpieczenia emerytalnego.

Przedsiębiorca prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem liniowym uzyskuje równocześnie dochody ze stosunku pracy opodatkowane według skali podatkowej. W lipcu 2026 r. mężczyzna zawarł umowę o prowadzenie indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego (IKZE). Jest i będzie to jego jedyne konto jego rodzaju.

Przedsiębiorca planuje, że w październiku 2026 r. wpłacić na to konto kwotę 16 956 zł, a więc równą maksymalnemu limitowi wpłat na IKZE przysługującemu w 2026 r. osobie prowadzącej pozarolniczą działalność gospodarczą. W kolejnych latach podatkowych również zamierza dokonywać wpłat na IKZE.

Podatnik wystąpił o indywidualną interpretację, aby dowiedzieć się o zasady odliczania tych wpłat od dochodu w rocznych zeznaniach podatkowych. Jest zdania, że:

  • skoro osiąga jednocześnie dochody opodatkowane według skali podatkowej oraz dochody z działalności gospodarczej opodatkowane podatkiem liniowym, może odliczyć całość wpłaty na IKZE (do wysokości przysługującego mu limitu) wyłącznie w zeznaniu PIT-37 (w którym wykaże dochody z pracy etatowej) pod warunkiem, że wpłata nie zostanie odliczona po raz drugi w innym zeznaniu podatkowym,
  • ponieważ każdy rok podatkowy jest odrębnym okresem rozliczeniowym, a prawo do odliczenia wpłat na IKZE powstaje odrębnie dla każdej wpłaty dokonanej w danym roku podatkowym, to w każdym kolejnym roku podatkowym będzie mógł zdecydować, w którym zeznaniu skorzysta z przysługującego mu odliczenia, pod warunkiem że wpłata zostanie odliczona tylko jeden raz oraz zostaną zachowane pozostałe warunki wynikające z ustawy.

Podatnik wystąpił o indywidualną interpretację, aby uzyskać potwierdzenie swojego stanowiska.

Najlepszy i najprostszy sposób na PIT - Program e-pity®
Nie musisz znać się na PIT'ach i zmianach podatkowych. Oblicz wygodnie wysokość Twojego podatku PIT kompleksowo razem z wszystkimi ulgami, odliczeniami i kwotą wolną od podatku. Zadbaj o najwyższy i najszybszy zwrot podatku z PIT do 45 dni.
Po prostu oblicz Twój e-PIT w Programie e-pity 2025 i wyślij PIT online

Przedsiębiorca może wybrać, od których dochodów odliczy wpłaty na IKZE

W interpretacji Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej przypomniał, że zasady gromadzenia oszczędności na indywidualnych kontach zabezpieczenia emerytalnego (IKZE) oraz dokonywania wpłat, wypłat transferowych, wypłat, częściowego zwrotu i zwrotu środków zgromadzonych na tych kontach reguluje ustawa z 20 kwietnia 2004 r. o indywidualnych kontach emerytalnych oraz indywidualnych kontach zabezpieczenia emerytalnego. Zgodnie z przepisem art. 13a ust. 1 tej ustawy, wpłaty dokonywane na IKZE w roku kalendarzowym nie mogą przekroczyć kwoty odpowiadającej 120% przeciętnego prognozowanego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej na dany rok. Natomiast dla osób prowadzących pozarolniczą działalność ten limit, przepisem art. 13a ust. 1a ww. ustawy, został podwyższony do równowartości 180% przeciętnego prognozowanego miesięcznego wynagrodzenia. Zgodnie z obwieszczeniem Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z 10 listopada 2025 r. w sprawie wysokości kwoty wpłat na indywidualne konto zabezpieczenia emerytalnego w roku 2026 te kwoty wynoszą, odpowiednio, 11 304 zł i 16 956 zł.

Osoby, które w danym roku podatkowym dokonywały wpłat na IKZE, mogą odliczyć poniesione przez siebie wydatki od uzyskanego dochodu (bądź przychodu w przypadku zryczałtowanego podatku dochodowego). Jak podkreślił Dyrektor KIS, ustawa o PIT nie zabrania odliczać od dochodu osiągniętego ze stosunku pracy wpłat na IKZE dokonanych zgodnie z limitem określonym dla osób prowadzących działalność gospodarczą, o ile wpłaty:

  • nie zostały uprzednio zaliczone do kosztów uzyskania przychodów,
  • nie zostały odliczone od dochodów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30c (a więc podatkiem liniowym),
  • nie zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym albo
  • nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Ponieważ z wyjaśnień wnioskodawcy wynika, że żadna z tych przesłanek nie zachodzi, będzie mu przysługiwało prawo do odliczenia całej dokonanej w 2026 r. wpłaty na Indywidualne Konto Zabezpieczenia Emerytalnego (w wysokości przewidzianej dla osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą) od dochodów uzyskanych ze stosunku pracy w zeznaniu rocznym PIT-37 za 2026 r. Taką możliwość będzie miał również w kolejnych latach, o ile nie zmieni się stan faktyczny ani nie ulegną zmianie przepisy prawa podatkowego w tym zakresie.

Wpłaty na IKZE pomniejszają podatek, ale nie wysokość zaliczek

Źródło: indywidualna interpretacja 0113-KDWPT.4011.483.2026.2.SK z 25 września 2026 r.

Pozostałe wiadomości z roku: 2026

Piotr Ceregra

autor: Piotr Ceregra

Redaktor serwisów e-pity.pl i jpk.info.pl. Dba o to, by treści prezentowane w tych serwisach były nie tylko wartościowe i ciekawe, ale także poprawne językowo.

więcej artykułów autora

tytuł artykułu: Limit dla działalności gospodarczej, dochód ze stosunku pracy

Wspieramy OPP
Fundacja Dzieciom z Uposledzeniem Umysłowym ”Agnieszka”
Fundacja ”Dom Nadziei”
Stowarzyszenie na Rzecz Dzieci ze Złożoną Niepełnosprawnością”Potrafie więcej”
Fundacja ”Dr Clown”
Fundacja Dzieciom POMAGAJ
Stowarzyszenie na TAK
Fundacja Promyk Słońca
Stowarzyszenie Amazonek Stokrotka
Stowarzyszeniem  pomocy osobom niepełnosprawnym „Bez Barier”
Diecezjalna Fundacja Obrony Życia w Opolu
Fundacja Serce Dziecka im. Diny Radziwiłłowej
Stowarzyszenie Rodzin ”Zdrowie Psychiczne”
Stowarzyszenie Na Rzecz Rozwoju Psychiatrii i Opieki Środowiskowej
Towarzystwo Przyjaciół Dzieci  ”Helenów”
Koło Polskiego Stowarzyszenia na rzecz osób z upośledzeniem umysłowym w Gorzowie Wlkp.
Fundacja Służby Rodzinie ”Nadzieja”