Rozszerzenie działalności o nowe kody PKD wystarczy, aby koszt szkoleń związanych z tym obszarem można było zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów oraz odliczyć podatek VAT - wynika z indywidualnych interpretacji.
O te interpretacje wystąpił przedsiębiorca prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą opodatkowaną według skali podatkowej będący czynnym podatnikiem VAT. Głównym przedmiotem jego działalności jest obecnie analiza danych i programowanie. Mężczyzna zamierza jednak rozszerzyć profil działalności o świadczenie profesjonalnych usług lotniczych (obejmujących transport pasażerski, transport towarowy, loty widokowe, usługi pilotażu). Dlatego zaktualizował wpis w CEIDG o odpowiednie kody PKD związane z transportem lotniczym (m.in. 51.10.Z - Transport lotniczy pasażerski).
Aby móc świadczyć usługi wskazane we wniosku i generować z nich przychód, przedsiębiorca musi posiadać licencję pilota zawodowego CPL(A) oraz uprawnienia ATPL. Przepisy prawa lotniczego stanowią jednak, że nie jest możliwe przystąpienie do kursu zawodowego CPL(A) bez wcześniejszego uzyskania licencji turystycznej PPL(A) oraz wylatania odpowiedniej liczby godzin (budowa nalotu). W związku z tym przedsiębiorca zaplanował, że:
Przychody z usług lotniczych przedsiębiorca planuje zacząć uzyskiwać niezwłocznie po zakończeniu całego cyklu szkoleniowego. W jego ocenie wydatek służy więc docelowo wykreowaniu nowego źródła przychodów w firmie. Aby uzyskać potwierdzenie, że:
mężczyzna wystąpił o indywidualne interpretacje praw podatkowego. We wniosku oświadczył, że całkowicie wyklucza wykorzystywanie zdobytych uprawnień do celów prywatnych, dlatego określanie jakichkolwiek proporcji wykorzystania prywatnego do firmowego jest bezprzedmiotowe.
Najlepszy i najprostszy sposób na PIT - Program e-pity®
Nie musisz znać się na PIT'ach i zmianach podatkowych. Oblicz wygodnie wysokość Twojego podatku PIT kompleksowo razem z wszystkimi ulgami, odliczeniami i kwotą wolną od podatku. Zadbaj o najwyższy i najszybszy zwrot podatku z PIT do 45 dni.
Po prostu oblicz Twój e-PIT w Programie e-pity 2025 i wyślij PIT online
W dwóch wydanych interpretacjach Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał, że stanowisko podatnika jest prawidłowe zarówno w zakresie podatku dochodowego, jak i podatku VAT. W pierwszej z nich wskazał, że wydatki na kształcenie, które pozwolą podatnikowi nabyć umiejętności i wiedzę niezbędną w prowadzeniu działalności, a ich poniesienie może przyczynić się do osiągnięcia przychodów z działalności gospodarczej, należy uznać za uzasadnione racjonalnie i gospodarczo. Zauważył też, że wydatki związane z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych nie zostały wymienione w katalogu zawartym w art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (a więc katalogu wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów). Kluczowe jest więc ustalenie, czy wydatki są związane z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych, zdobywaniem wiedzy i umiejętności, które są potrzebne do wykonywanej działalności i które mają z nią związek, czy też służą podnoszeniu ogólnego poziomu wiedzy i wykształcenia niezwiązanego z działalnością, a więc co do zasady mają charakter osobisty.
Po analizie opisanego zdarzenia przyszłego Dyrektor KIS uznał, że wydatki na szkolenia lotnicze, ponoszone w trakcie prowadzenia działalności gospodarczej rozszerzonej o profil działalności związany z transportem lotniczym, mogą, zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o PIT, zostać uznane za koszty uzyskania przychodów w prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, o ile zostaną właściwie udokumentowane.
Z kolei odpowiadając na pytanie dotyczące podatku VAT Dyrektor KIS wskazał, że najistotniejszym warunkiem umożliwiającym czynnemu podatnikowi VAT realizację prawa do odliczenia jest związek dokonanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Oceny, czy ten związek istnieje lub będzie istniał w przyszłości, należy dokonać w momencie realizowania zakupów, zgodnie z zasadą niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego podatnik nie musi bowiem czekać, aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej. W analizowanej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego będą spełnione, ponieważ wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a nabyte usługi będzie wykorzystywał do czynności opodatkowanych - ocenił Dyrektor KIS.
Serwowanie wina jest elementem usługi
Źródło: indywidualne interpretacje 0113-KDIPT1-3.4012.605.2026.3.MJ z 13 sierpnia 2026 r., 0113-KDIPT2-1.4011.486.2026.4.RK z 18 sierpnia 2026 r.