Kosztu paliwa, które zostało zużyte do wykonania konkretnej usługi, nie można odliczyć w miesiącu wykonania usługi, jeżeli sprzedawca dopiero w kolejnym miesiącu wystawił w KSeF fakturę dokumentującą zakup paliwa.
O indywidualną interpretację w tej sprawie wystąpiła podatniczka prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie transportu drogowego towarów. Kobieta jest czynnym podatnikiem VAT i prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów w sposób umożliwiający przypisanie kosztów paliwa do okresów rozliczeniowych oraz do usług transportowych wykonywanych w tych okresach.
Paliwo, które jest podstawowym kosztem w opisywanej działalności gospodarczej, jest nabywane od dostawcy na podstawie cyklicznych faktur zbiorczych wystawianych dwa razy w miesiącu. Faktura wystawiana za drugą połowę miesiąca obejmuje paliwo wydane i zużyte w okresie od piętnastego do ostatniego dnia miesiąca (np. 15-31 sierpnia). Faktura zawiera informację, że dotyczy tego okresu rozliczeniowego oraz wskazuje datę sprzedaży (okres sprzedaży) przypadającą na ostatni dzień miesiąca.
Z przyczyn technicznych i organizacyjnych związanych z wystawianiem i przesyłaniem faktur do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dostawca nie jest w stanie wystawić i przesłać faktury za drugą część miesiąca ostatniego dnia tego miesiąca. Faktura za ten okres jest wystawiana i przesyłana do KSeF dopiero na początku kolejnego miesiąca, mimo że paliwo objęte tą fakturą jest zużywane do wykonania usług transportowych w tym samym miesiącu, w którym zostało zakupione.
Podatniczka jest zdania, że ma prawo zaliczyć wartość netto paliwa wynikającą z faktury zbiorczej za drugą część miesiąca do kosztów uzyskania przychodów w podatku dochodowym od osób fizycznych w miesiącu, którego dotyczy zakup paliwa i w którym paliwo zostało zużyte do wykonania usług transportowych, nawet jeśli faktura została wystawiona i przesłana do KSeF dopiero w pierwszych dniach następnego miesiąca. Z dokumentu wynika bowiem, jakiego okresu dotyczy zakup, a księga podatkowa pozwala przypisać ten koszt do tego okresu. We wniosku o interpretację podatniczka podkreśliła, że przychody z usług transportowych za ten sam okres są ujmowane po stronie sprzedaży za okres pomiędzy piętnastym a ostatnim dniem miesiąca, chociaż zapłata od kontrahentów następuje później. Dla zachowania współmierności przychodów i kosztów, koszt paliwa powinien pomniejszać przychody z tego samego okresu, w którym paliwo zostało zużyte do wykonania usług - przekonywała. Podkreśliła też, że data technicznego wystawienia i przesłania faktury do KSeF w kolejnym miesiącu nie zmienia ekonomicznego i podatkowego związku kosztu paliwa z przychodami poprzedniego miesiąca.
Najlepszy i najprostszy sposób na PIT - Program e-pity®
Nie musisz znać się na PIT'ach i zmianach podatkowych. Oblicz wygodnie wysokość Twojego podatku PIT kompleksowo razem z wszystkimi ulgami, odliczeniami i kwotą wolną od podatku. Zadbaj o najwyższy i najszybszy zwrot podatku z PIT do 45 dni.
Po prostu oblicz Twój e-PIT w Programie e-pity 2025 i wyślij PIT online
Te argumenty nie przekonały jednak Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, który w interpretacji wskazał, że za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodu przez podatników prowadzących podatkową księgę przychodów i rozchodów uznaje się dzień wystawienia dowodu stanowiącego podstawę do ujęcia kosztu w księgach. Dlatego też wydatki poniesione na zakup towarów i usług dodatkowych będą stanowiły koszt uzyskania przychodu w miesiącu, w którym została wystawiona faktura (rachunek) lub inny dowód stanowiący podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu.
Dyrektor KIS zauważył następnie, że ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie była nowelizowana ze względu na wejście w życie obowiązku posługiwania się Krajowym Systemem e-Faktur (KSeF). Natomiast regulacje znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług wskazują, że fakturę ustrukturyzowaną uznaje się za wystawioną w dniu jej przesłania do KSeF. Ta data jest wskazana w Urzędowym Poświadczeniu Odbioru (UPO) a także zaszyta w przydzielonym w KSeF numerze identyfikującym tę fakturę. Co do zasady data wystawienia jest tożsama z datą otrzymania faktury ustrukturyzowanej. Dzień przesłania faktury ustrukturyzowanej do KSeF wskazuje więc datę wystawienia tego dokumentu, która ma znaczenie również na gruncie innych ustaw. Wydatki na zakup paliwa, których dotyczy pytanie podatniczki, będą więc stanowiły koszt uzyskania przychodu w miesiącu, w którym została wystawiona faktura stanowiąca podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu. W tym konkretnym przypadku brak jest natomiast podstaw do ujęcia faktury zbiorczej za drugą część miesiąca w miesiącu, którego dotyczy zakup paliwa i w którym paliwo zostało zużyte do wykonania usług transportowych - podsumował Dyrektor KIS, oceniając tym samym, że stanowisko podatniczki jest nieprawidłowe.
Odliczenie kosztów możliwe bez faktury VAT
Źródło: indywidualna interpretacja 0113-KDIPT2-1.4011.506.2026.1.KD z 23 września 2026 r.