Wprowadzenie samochodu do ewidencji środków trwałych przed końcem 2025 r. roku pozwoli na korzystanie z wyższych limitów odpisów amortyzacyjnych także w kolejnych latach - potwierdził resort finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

Od 1 stycznia 2026 r. wejdą w życie przepisy, które uzależniają limit odpisów amortyzacyjnych od samochodów osobowych oraz limit zaliczania w koszty opłat leasingowych od poziomu emisji dwutlenku węgla przez samochód. To konsekwencja uchwalonej jeszcze w 2021 r. ustawy o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw. I tak podstawowy dotąd limit, w wysokości 150 tys. zł, będzie stosowany pod warunkiem, że emisja dwutlenku węgla silnika spalinowego samochodu osobowego wynosi mniej niż 50 gramów na kilometr. W przypadku pojazdów o wyższym poziomie emisji limit odpisów amortyzacyjnych wyniesie już tylko 100 tys. zł. Bez zmian pozostanie natomiast limit dla samochodów elektrycznych i samochodów napędzanych wodorem (225 tys. zł).

W związku z tą nowelizacją do ministra finansów i gospodarki trafiła poselska interpelacja dotycząca nierównego traktowania podatników, którzy przed wejściem w życie znowelizowanych przepisów zaczną użytkować w firmie samochód osobowy:

  • wprowadzony do ewidencji środków trwałych,
  • nie wprowadzony do ewidencji, gdyż nie pozwala na to charakter umowy (leasing operacyjny, najem, dzierżawa).
Najlepszy i najprostszy sposób na PIT - Program e-pity®
Nie musisz znać się na PIT'ach i zmianach podatkowych. Oblicz wygodnie wysokość Twojego podatku PIT kompleksowo razem z wszystkimi ulgami, odliczeniami i kwotą wolną od podatku. Zadbaj o najwyższy i najszybszy zwrot podatku z PIT do 45 dni.
Po prostu oblicz Twój e-PIT w Programie e-pity 2025 i wyślij PIT online

Wiceminister finansów: podatnicy mieli cztery lata na dostosowanie

Odpowiedzi w imieniu ministra udzielił wiceminister finansów Jarosław Nenemam. Potwierdził w niej, że faktycznie sytuacja tych dwóch grup podatników będzie różna. W przypadku samochodów wprowadzonych do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podatnika o zastosowaniu starych bądź nowych limitów będzie decydować data wprowadzenia samochodu do ewidencji. Jeśli nastąpiło lub nastąpi to przed 1 stycznia 2026 r., obowiązywać będą stare, korzystniejsze dla podatników zasady, jeśli zaś później - zmienione limity, uzależnione od poziomu emisji dwutlenku węgla.

Inne zasady będą obowiązywały przedsiębiorców, którzy w prowadzonej działalności użytkują samochody osobowe na podstawie umowy leasingu operacyjnego, umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, a więc pojazdy, które nie są ujmowane w ewidencji środków trwałych. Tu nowe limity, w tym obniżony limit w wysokości 100 tys. zł, będa obowiązywały od 1 stycznia 2026 r., nawet jeżeli umowa została zawarta przed tą datą.

Wiceminister Neneman podkreślił, że ustawodawca zastosował wyjątkowo długi, bo aż czteroletni, okres na wejście nowych przepisów w życie (vacatio legis). “Przyjęto, że okres czteroletni jest wystarczający do tego, aby podatnicy podejmowali działania ze świadomością zmieniającej się sytuacji prawnopodatkowej, która pozwoli im ułożyć swoje interesy w sposób dla nich najkorzystniejszy” - czytamy w odpowiedzi na interpelację.

Z odpowiedzi wynika też, że resort finansów nie prowadzi prac, których celem byłoby umożliwienie stosowania dotychczasowych limitów w odniesieniu do samochodów używanych w działalności na podstawie umowy leasingu, najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, zawartych przed 1 stycznia 2026 r.

Motocykl i przyczepa amortyzowane korzystniej niż samochody osobowe

Źródło: odpowiedź wiceministra finansów Jarosława Nenemana z 17 września 2025 r. na interpelację poselską nr 12100

Pozostałe wiadomości z roku: 2025

Piotr Ceregra

autor: Piotr Ceregra

Redaktor serwisów e-pity.pl i jpk.info.pl. Dba o to, by treści prezentowane w tych serwisach były nie tylko wartościowe i ciekawe, ale także poprawne językowo.

więcej artykułów autora

tytuł artykułu: Niższe limity odliczeń dla emisyjnych samochodów osobowych

Wspieramy OPP