Nagrody wygrane w konkursach mogą być uznane za nieodpłatne świadczenia pozostające w związku z promocją lub reklamą świadczeniodawcy. Jest to podstawą do zwolnienia ich z podatku - uznał WSA w Gliwicach.
Sąd zajmował się skargą na indywidualną interpretację, o którą wystąpiła spółka z o.o. prowadząca działalność głównie w branży handlu detalicznego. W ramach promocji i reklamy swojej marki spółka organizuje konkursy, kierowane do subskrybentów firmowego newslettera oraz do użytkowników portalu społecznościowego, w którym spółka posiada profil.
Uczestnicy konkursów ogłaszanych i organizowanych w newsletterze rozwiązują zadanie konkursowe polegające na przygotowaniu hasła reklamowego, dokończeniu zdania, udziale w grze/quizie, udzieleniu odpowiedzi na pytania lub innej tego typu aktywności. Wyboru laureatów w oparciu o subiektywne kryteria dokonuje powołana przez spółkę komisja konkursowa. Co do zasady wartość nagród nie przekracza kwoty 200 zł, mogą jednak zdarzyć się konkursy, w których będzie ona wyższa. W konkursach nie mogą brać udziału pracownicy spółki, współpracownicy ani członkowie rodzin tych osób.
Z kolei by wziąć udział w konkursie organizowanym w portalu społecznościowym, należy wykonać zadanie konkursowe, polegające na udzieleniu odpowiedzi na zadane pytanie w formie komentarza pod postem (ogłoszeniem). Tu również wartość nagród zwykle nie przekracza 200 zł, wyboru laureatów dokonuje komisja konkursowa, a z udziału w konkursach wyłączeni są pracownicy, współpracownicy i członkowie rodzin tych osób.
We wniosku o indywidualną interpretację spółka wyraziła pogląd, że nagrody w konkursach organizowanych w opisany sposób będą korzystały ze zwolnienia z od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o PIT, o ile ich wartość nie przekracza 200 zł. We wniosku spółka argumentowała, że to zwolnienie stosuje się, jeśli łącznie spełnione są wszystkie warunki wskazane w tym przepisie, a więc:
Zdaniem spółki w opisanym przypadku wszystkie te przesłanki są spełnione.
Najlepszy i najprostszy sposób na PIT - Program e-pity®
Nie musisz znać się na PIT'ach i zmianach podatkowych. Oblicz wygodnie wysokość Twojego podatku PIT kompleksowo razem z wszystkimi ulgami, odliczeniami i kwotą wolną od podatku. Zadbaj o najwyższy i najszybszy zwrot podatku z PIT do 45 dni.
Po prostu oblicz Twój e-PIT w Programie e-pity 2025 i wyślij PIT online
W interpretacji Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził najpierw, że w przedsięwzięciach organizowanych przez wnioskodawcę wystąpią elementy niezbędne do uznania ich za konkursy: uczestnicy ze sobą rywalizują i prowadzi to do wyłonienia zwycięzców na podstawie kryteriów określonych wcześniej w regulaminie. Przypomniał też, że zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy PIT od wygranych w konkursach i od nagród związanych ze sprzedażą premiową pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody.
Następnie Dyrektor KIS wskazał, że przepis, na które powoływał się wnioskodawca, w praktyce ma zastosowanie do nieodpłatnych świadczeń otrzymywanych w ramach akcji promocyjnych lub reklamowych, w czasie których wręcza się drobne gadżety reklamowe i promocyjne (takie jak np. kalendarze) lub wykonuje usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia. Natomiast w analizowanej sprawie wydanie nagrody następuje w związku z uczestnictwem w konkursie, w którym wyłaniani są zwycięzcy, i nagrody otrzymuję tylko zwycięzcy, a nie wszyscy uczestnicy konkursu. To, w ocenie Dyrektora KIS, sprawia, że nagród nie można uznać za nieodpłatne świadczenie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy. Skorzystanie ze zwolnienia jest możliwe, o ile wręczenie drobnych gadżetów promocyjnych i reklamowych nie wiąże się z żadną czynnością wzajemną ani nie jest nagrodą za określone zachowanie czy wykonanie danej czynności. Ponieważ nagrody nie są wydawane wszystkim uczestnikom, lecz wyłącznie tym, którzy najlepiej wypadli w rywalizacji, mamy do czynienia ze wzajemnym zobowiązaniem obu stron do dokonywania pewnych czynności. Nagrody nie korzystają więc ze zwolnienia z opodatkowania - wskazano w interpretacji.
Spółka zaskarżyła tę interpretację wskazując, że organizowane przez nią konkursy są oparte na konstrukcji przyrzeczenia publicznego, o którym mowa w art. 919 Kodeksu cywilnego. Jest to jednostronna czynność prawna, rodząca obowiązek świadczenia tylko po stronie przyrzekającego. Natomiast osoby będące adresatem przyrzeczenia publicznego (czyli potencjalni uczestnicy konkursu), nie są zobowiązane do żadnego działania. Organizator nie ma wobec nich roszczenia o wykonanie czynności określonych w treści przyrzeczenia, dlatego ma tu wzajemnego zobowiązania obu stron - argumentowała.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w swoim rozstrzygnięciu odwołał się do orzecznictwa Naczelnego Sądu Administracyjnego, w tym do wyroku z 26 listopada 2019 r. (II FSK 3728/17). NSA uznał wówczas, że dla zastosowania przepisu art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o PIT istotny jest przedmiot, cel i okoliczności wydania świadczenia, a nie techniczno-organizacyjna forma organizacji konkursu skutkująca tym, że przysporzenie w postaci nagrody mogło dotyczyć jedynie zwycięzcy konkursu. Sąd zakwestionował stanowisko Dyrektora KIS, zgodnie z którym zwolnienie podatkowe nie przysługuje, ponieważ nagroda nie jest wydawana wszystkim uczestnikom przedsięwzięcia organizowanego przez spółkę, a jej uzyskanie jest uzależnione od wzięcia udziału w konkursie i wykonania zadania konkursowego. Tak zawężone rozumienie nieodpłatności świadczenia nie jest prawidłowe - podkreślił WSA w Gliwicach. Sąd zgodził się ze skarżącą, że konkursy są oparte na konstrukcji przyrzeczenia publicznego, które jest jednostronną czynnością prawną i rodzi obowiązek świadczenia tylko po stronie przyrzekającego. Osoby będące adresatem przyrzeczenia publicznego (potencjalni uczestnicy konkursu) nie są zobowiązane do żadnego działania. Nie ma tu więc wzajemnego zobowiązania obu stron, a więc spółki i uczestnika konkursu, do dokonania pewnych czynności, gdyż zachowanie uczestnika konkursu nie stanowi świadczenia ekwiwalentnego względem świadczenia w postaci uzyskanej w nim nagrody.
Sąd zgodził się też z argumentacją, że działania spółki związane z konkursami mają na celu promowanie działalności i reklamowanie produktów spółki, a w efekcie - zachęcanie uczestników konkursów do nabywania produktów oraz powielanie wśród innych, potencjalnych nabywców dobrej opinii o nich. Rywalizacja, stanowiąca nieodłączny element konkursu, utrwala bowiem konkretny towar lub markę w pamięci uczestników oraz powoduje kojarzenie danego produktu z nagrodą. Przekazywane w konkursach nagrody więc mają związek z promocją i reklamą działalności gospodarczej spółki. W konsekwencji WSA w Gliwicach uchylił zaskarżoną interpretację.
Opodatkowanie nagrody z zawodów e-sportowych zależy od miejsca uzyskania wygranej
Źródło: wyrok WSA w Gliwicach I SA/Gl 1217/24 z 15 października 2025 r., indywidualna interpretacja 0112-KDWL.4011.58.2024.1.TW z 9 sierpnia 2024 r.