Ulga przysługuje w wysokości iloczynu kwoty rekompensaty określonej przepisami wydanymi na podstawie art. 11 ust. 2 ustawy o publicznej służbie krwi i litrów oddanej krwi lub jej składników.
Najmniejszy problem z wyliczeniem kwoty darowizny posiadają darczyńcy krwi - dla nich 1 litr krwi da w 2026 r. 130 zł odliczenia. W stosunku do innych osób oddających inne składniki krwi, rekompensata przysługuje w kwocie:
Odlicz darowiznę krwi od podatku w Programie e-pity, zadbaj o zwrot z PIT.
Nie musisz liczyć odliczeń darowizn w PIT za 2026 ręcznie. Sprawdź wysokość Twojego odliczenia darowizn i zwrot podatku kompleksowo, także z uwzględnieniem kwoty wolnej od podatku w PIT. Zadbaj o najwyższy i najszybszy zwrot podatku do 45 dni. Odliczenia darowizn wylicz w Programie e-pity 2026 i wyślij Twój e-PIT online
Rekompensata, stanowiąca kwotę odliczenia podatkowego w 2026 r. waha się zatem w zależności od rodzaju donacji. Gdy np. dojdzie do donacji osocza, rekompensata wynosi bowiem 500 zł za litr. Przykładowo zatem - za rok 2026 odliczenia za 3 l. oddanego osocza dokonać należy w wartości 500 zł x 3 l = 1500 zł.
Uwaga
Niezależnie od tych współczynników, Ministerstwo Finansów stoi na stanowisku, że odliczenie przysługuje w stałej kwocie za 1 litr, niezależnie od tego, czy oddawana jest krew, osocze, czy inne składniki krwi (po 130 zł/l).
Najlepszy i najprostszy sposób na PIT - Program e-pity®
Nie musisz znać się na PIT'ach i zmianach podatkowych. Oblicz wygodnie wysokość Twojego podatku PIT kompleksowo razem z wszystkimi ulgami, odliczeniami i kwotą wolną od podatku. Zadbaj o najwyższy i najszybszy zwrot podatku z PIT do 45 dni.
Po prostu oblicz Twój e-PIT w Programie e-pity 2027 i wyślij PIT online
Łączna kwota odliczeń z każdego z powyższego tytułu nie może przekroczyć w roku podatkowym 6% dochodu. Jeżeli przedmiotem darowizny są towary opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę darowizny uważa się wartość towaru wraz z podatkiem od towarów – tak więc jest to wartość brutto, z VAT.
Limit dla działalności gospodarczej, dochód ze stosunku pracy
Przedsiębiorca zatrudniony jednocześnie na umowę o pracę może zdecydować, od dochodów z którego z tych źródeł chce odliczyć wpłaty na indywidualne konto zabezpieczenia emerytalnego.
Termin odliczenia kosztu zależy od daty wystawienia faktury w KSeF
Kosztu paliwa, które zostało zużyte do wykonania konkretnej usługi, nie można odliczyć w miesiącu wykonania usługi, jeżeli sprzedawca dopiero w kolejnym miesiącu wystawił w KSeF fakturę dokumentującą zakup paliwa.
Programista odliczy koszty nauki pilotażu
Rozszerzenie działalności o nowe kody PKD wystarczy, aby koszt szkoleń związanych z tym obszarem można było zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów oraz odliczyć podatek VAT.