Ustalanie kwoty podatku VAT zależy od tego, czy kupujący i sprzedawca uzgodnili cenę za towar lub usługę w kwocie netto czy też w kwocie brutto. W obu przypadkach kalkulator stawki VAT liczonej od kwoty netto lub brutto będzie narzędziem ułatwiającym wystawienia faktury lub wykonywanie obowiązków względem organów skarbowych.
Prawidłowa kwota podatku od towarów i usług to wynik iloczynu podstawy opodatkowania (należność netto) oraz stawki VAT. Wynik zaokrąglany jest do dwóch miejsc po przecinku kwoty wykazane w fakturze zaokrągla się do pełnych groszy, przy czym końcówki poniżej 0,5 grosza pomija się, a końcówki 0,5 grosza i wyższe zaokrągla się do 1 grosza.
Oblicz wartość swojego wynagrodzenia - kalkulator wynagrodzeń
Szukasz kalkulatora PIT - oblicz Twój PIT od razu w Programie e-pity®
Oblicz wysokość Twojego podatku kompleksowo razem z wszystkimi ulgami, odliczeniami, nową kwotą wolną od podatku, zmienioną skalą podatkową oraz kosztami uzyskania przychodu. Po prostu oblicz Twój e-PIT 2027 w Programie e-pity 2026 i wyślij PIT online »
Suma ceny netto oraz wartości VAT obliczonej zgodnie z powyższą regułą stanowi wartość brutto czyli ostateczną kwotę – cenę, jaką nabywca musi zapłacić za towar lub fakturę.
W związku z powyższym:
przy świadczeniu usług w zakresie handlu i gastronomii, kwota podatku należnego na fakturze może być obliczana metodą „w stu” – czyli jako iloczyn wartości dostawy i stawki:
Limit dla działalności gospodarczej, dochód ze stosunku pracy
Przedsiębiorca zatrudniony jednocześnie na umowę o pracę może zdecydować, od dochodów z którego z tych źródeł chce odliczyć wpłaty na indywidualne konto zabezpieczenia emerytalnego.
Termin odliczenia kosztu zależy od daty wystawienia faktury w KSeF
Kosztu paliwa, które zostało zużyte do wykonania konkretnej usługi, nie można odliczyć w miesiącu wykonania usługi, jeżeli sprzedawca dopiero w kolejnym miesiącu wystawił w KSeF fakturę dokumentującą zakup paliwa.
Programista odliczy koszty nauki pilotażu
Rozszerzenie działalności o nowe kody PKD wystarczy, aby koszt szkoleń związanych z tym obszarem można było zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów oraz odliczyć podatek VAT.