Poniższa tabela przedstawia ulgi podatkowe obniżające dochód oraz podatek za rok 2026 w deklaracji PIT-37.
|
Ulgi podatkowe wykazywane w deklaracji PIT-37 |
||
|
Rodzaj ulgi rozliczanej w PIT-37 |
Kwota ulgi |
Uwagi |
|
składki członkowskie na rzecz związków zawodowych |
500 zł |
|
|
Ulga na remont i modernizację zabytków |
50% wydatku |
|
|
Inwestycję w spółkę alternatywną |
50% wydatku, max. 250.000 zł |
|
|
53.000 zł |
Wymagana dokumentacja wydatków, inwestycja trwać może maksymalnie 3 lata |
|
|
760 zł |
Tylko przez dwa kolejne lata; konieczne dokumenty potwierdzające poniesienie wydatków |
|
|
1 dziecko – 1112,04 zł rocznie (limit dochodu rodziców), 2 dzieci – łącznie 2224,08 zł rocznie 3 dzieci – łącznie 4224,12 zł rocznie 4 dzieci – łącznie 6924,12 zł rocznie Na każde kolejne dziecko po 2700 zł rocznie |
||
|
Faktyczna kwota wydatków |
Może być limitowana |
|
|
Do 2280 zł |
Limitowana faktyczną wysokością poniesionych wydatków |
|
|
Miesięcznie kwota wydatku minus 100 zł |
|
|
|
Zwrot świadczeń wcześniej zwiększających dochód podlegający opodatkowaniu |
W wartości faktycznie zwróconej, odliczonej wcześniej od dochodu |
Jeżeli nie rozliczy jej płatnik zaliczek na podatek |
|
Nie więcej niż łącznie 6% dochodu
|
|
|
|
Osobno rozliczana darowizna na cele charytatywno – opiekuńcze kościoła |
||
|
Do 3601 zł (mężczyzna) i 3484 zł (kobieta). |
||
|
W kwocie faktycznie przekazanej darowizny, nawet do 100% dochodu podatnika |
|
|
|
Do 11.304 zł rocznie; w przypadku prowadzących działalność gospodarczą - 16.956 zł |
|
|
|
W pełnej wartości różnicy między kwotą wynikającą z metody zwolnienia z progresją a odliczenia proporcjonalnego |
|
|
Oblicz dokładnie Twój PIT-37 od razu w Programie e-pity 2026.
Nie musisz liczyć podatku w PIT-37 za 2026 ręcznie. Sprawdź wysokość Twojego podatku kompleksowo - razem z wszystkimi ulgami, odliczeniami i nową kwotą wolną od podatku.
Wylicz wygodnie Twój PIT-37 w Programie e-pity 2026 i wyślij PIT online >>
Limit dla działalności gospodarczej, dochód ze stosunku pracy
Przedsiębiorca zatrudniony jednocześnie na umowę o pracę może zdecydować, od dochodów z którego z tych źródeł chce odliczyć wpłaty na indywidualne konto zabezpieczenia emerytalnego.
Termin odliczenia kosztu zależy od daty wystawienia faktury w KSeF
Kosztu paliwa, które zostało zużyte do wykonania konkretnej usługi, nie można odliczyć w miesiącu wykonania usługi, jeżeli sprzedawca dopiero w kolejnym miesiącu wystawił w KSeF fakturę dokumentującą zakup paliwa.
Programista odliczy koszty nauki pilotażu
Rozszerzenie działalności o nowe kody PKD wystarczy, aby koszt szkoleń związanych z tym obszarem można było zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów oraz odliczyć podatek VAT.