Uwaga: Jesteś w archiwalnej wersji poradników rozliczeń PIT za 2017 rok!

Pobierz aktualny Program e-pity i rozlicz PIT lub korektę za 2017 > 
Pamiętaj przy korekcie - zmień rok podatkowy na 2017 !

 Aktualną wersję poradników podatkowych PIT znajdziesz tu >

Wykaz dokumentów i informacji przydatnych do sprawnego rozliczenia PIT

Informacje podstawowe: 

  • numer PESEL (niepotrzebny już numer NIP),
  • aktualny adres zamieszkania oraz adres zamieszkania małżonka i dzieci,
  • data urodzenia, kwota przychodu z 2016 r. wykazanego w deklaracji złożonej w 2017 roku
    (jeżeli chcesz wysłać PIT-a przez Internet do e-deklaracje.gov.pl lub sporzystać z wstępnie wypełnionej deklaracji PIT-PFR).

Rozliczenie przychodów:

  • wszystkie otrzymane PIT-11 za 2017 r. (otrzymasz je do końca lutego 2018 r.),
  • wszystkie otrzymane PIT-8C za 2017 r. (otrzymasz je do końca lutego 2018 r.),
  • w przypadku braku PIT-11 i PIT-8C – samodzielnie ustalona wartość przychodu z danego źródła.

Jeśli chcesz podwyższyć swoje koszty podatkowe zgromadź:

  • imienne bilety okresowe na przejazd autobusem, koleją, promem lub MPK,
  • jeśli rozliczasz umowę o dzieło/zlecenie i podobne umowy – dokumenty potwierdzające poniesione wydatki (koszty uzyskania przychodów),
  • informację o łącznej kwocie podwyższonych kosztów uzyskania przychodów, które w danym roku były rozliczane, jeżeli przekroczą one 42.764 zł, należy je rozliczać standardowo, a nie w podwyższonej wartości. 

Jeśli korzystasz z ulgi internetowej:

  • dokumenty z informacją: kto, komu, ile zapłacił za dostęp do Internetu łącznie z potwierdzeniem dokonanej zapłaty oraz datą zapłaty (nie wystarczy sama niezapłacona faktura VAT).
  • ilość lat, przez które rozliczano dotychczas ulgę; pamiętaj, by z ulgi korzystać nie dłużej niż przez 2 następujące po sobie lata; jeżeli korzystałeś z niej w zeznaniu za rok 2015 lub za lata wcześniejsze - ulga już Ci nie przysługuje.  

Jeśli korzystasz z uli prorodzinnej:

  • dane dzieci – numery PESEL, a w przypadku braku tych numerów – imiona, nazwiska oraz daty urodzenia dzieci,
  • dokumenty potwierdzające ulgę
    (nie musisz ich mieć podczas wysyłania PIT-a, jednak będą konieczne w razie kontroli Urzędu Skarbowego - odpis aktu urodzenia dziecka lub zaświadczenie sądu rodzinnego o ustaleniu opiekuna prawnego dziecka lub odpis orzeczenia sądu o ustaleniu rodziny zastępczej lub umowa zawarta między rodziną zastępczą a starostą lub zaświadczenie o uczęszczaniu pełnoletniego dziecka do szkoły).

Jeśli korzystasz z odliczenia darowizn kościelnych, na pożytek publiczny lub krew:

  • dokumenty z informacją: kto, komu, ile darował i oświadczenie o przyjęciu darowizny,
  • dokument z punktu poboru krwi o ilości oddanej krwi lub jej składników.

Jeśli przekazujesz 1% podatku na organizacje pożytku publicznego:

  • numer KRS organizacji (w programie e-pity OPP możesz wybrać z listy i nie musisz go znać),
  • ewentualnie można podać cel szczególny przeznaczenia 1% podatku.

Jeśli korzystasz z ulgi rehabilitacyjnej:

  • faktura lub dokument imienny za leki oraz zaświadczenie lekarskie o konieczności stosowania leków,
  • dowód własności lub współwłasności samochodu osobowego,
  • dane (nazwisko i adres) przewodnika lub certyfikat psa asystującego,
  • inne dokumenty potwierdzające poniesienie wydatku na cele rehabilitacyjne,
  • dane o stopniu niepełnosprawności.

Jeżeli korzystasz z odliczenia składek na IKZE (indywidualne konto emerytalne):

  • potwierdzenie zapłaty składki wskazujące: instytucję pobierającą składkę, dane podatnika, wysokość składki, termin zapłaty,
  • umowa prowadzenia indywidualnej składki zabezpieczenia emerytalnego.

Jeśli korzystasz z innych ulg:

  • dokumenty wymagane dla korzystania z danego typu odliczenia podatkowego.

PAMIĘTAJ!
Wszystkie dokumenty łącznie z kopią deklaracji musisz przechowywać do 31 grudnia 2023 r.

Jeśli prowadziłeś w 2017 r. działalność gospodarczą:

  • numer NIP (pamiętaj, że będąc przedsiębiorcą do wypełnienia PIT nadal potrzebujesz swój numer NIP),
  • remanent (spis z natury na koniec roku i początek nowego roku, u ryczałtowców  - tylko na dzień 1 stycznia),
  • książka przychodów i rozchodów lub dla ryczałtowców ewidencja przychodów zamknięte na koniec 2017 roku,
  • kompletny zbiór dokumentów potwierdzających poniesione koszty,
  • sprawdzona formalnie ewidencja wyposażenia, ewidencja środków trwałych,
  • sprawdzone formalnie karty przychodów pracowników.

Jeżeli dodatkowo pracowałeś za granicą:

  • dokument potwierdzający twoje przychody i zapłacony podatek
    (dokument od pracodawcy zagranicznego, podobny do naszego PIT-11, z reguły otrzymasz go na przełomie 2017/2018 r.),
  • ustal metodę unikania podwójnego opodatkowania z krajem, w którym pracowałeś.

Jeżeli w 2017 r. sprzedałeś nieruchomość:

  • akt notarialny potwierdzający zakup (ustal datę nabycia),
  • pozwolenie na użytkowanie (ustal datę wybudowania),
  • ustal czy zamierzasz przeznaczyć dochód ze sprzedaży na własne cele mieszkaniowe w okresie najbliższych dwóch lat po dacie sprzedaży.

Checklistę możesz wygodnie wydrukować lub przekazać znajomym.

Pobierz Listę Kontrolną PIT - Checklista w pliku - format.pdf.

Wymaga zainstalowania programu Acrobat Reader.
Program można bezpłatnie pobrać ze strony http://www.adobe.com/acrobat

* Adobe Acrobat jest zastrzeżoną nazwą i znakiem towarowym Adobe Systems Inc. Użyte znaki firmowe i nazwy posiadają charakter wyłącznie informacyjny.

Wspieramy OPP
Nasi partnerzy